Streepje beeld

Een flard beeld kan zo veel toevoegen aan je boodschap. Het geeft je bericht de attentiewaarde en de visuele kracht om je doelgroep direct te overtuigen. Dat is wat communiceren door middel van video zo powerful maakt. Zoveel informatie die het menselijk brein onbewust ontzettend makkelijk verwerkt. De idee dat het kijken van een filmpje passief is, wordt daarmee verworpen. Je kan ontzettend snel èn véél leren van het kijken naar video. Misschien wel 2 tot 3 x zoveel dan door het lezen van een lap tekst, mits de video alle informatielagen goed benut. In beginsel kent video 3 informatielagen. Beeld, geluid en text (graphics). 

Hiermee moet de videomaker absoluut rekening houden. Als we een volle maan te zien krijgen, een mannenstem horen zeggen dat hij onderweg is naar het werk en een naamtitel vermeldt dat het marktkoopman Henk is, dan heeft de maker van deze video in 1 shot verteld waar een schrijver een alinea aan wijdt. 

Als videomaker is het de kunst om alle informatielagen zo compact mogelijk met elkaar te verweven, zodat de boodschap boeiend en zo compleet mogelijk wordt overgebracht aan de kijker. Het is daarbij de grote uitdaging dubbelingen in de informatieoverdracht te voorkomen. Dat vertraagd en maakt het minder interessant. Zo’n dubbeling is bijvoorbeeld: Praatje / Plaatje. We zien in beeld een snuffelende hond en de voice-over vertelt ons dat de hond snuffelt….. Tja, gemiste kans… Informatie over het exceptionele reukorgaan van de hond was leerzamer geweest.

Uiteraard stem je de vorm en inhoud van de boodschap op elkaar af in de hoop dat deze beklijft bij de doelgroep. Inhoud is vaak al bekend, want dat is nou eenmaal datgene wat we graag willen communiceren. Vorm geeft meer antwoord op de vraag hoe je het wilt communiceren. In welke verpakking je de inhoud stopt. Hoe iets eruit ziet (de vorm dus) is onderhevig aan smaak en smaak is trendgevoelig. Cameravoering, muziekkeuze en gebruik van graphics zijn bepalend voor de uiteindelijke vorm. Maar welke vorm is hip and happening? Wat sluit het beste aan bij onze doelgroep? Welke vorm past het beste binnen de communicatie strategie of ons budget? Allemaal vragen die je jezelf beter kunt stellen, voordat je aan jouw videoproductie begint.

Bij Skills4u zien we het als onze taak vorm en inhoud strak te trekken. Dus bij twijfel altijd bellen…